De komende maanden legt RandKrant zijn oor te luister bij de werkgroepen van het Toekomstforum, een samenwerkingsverband van 35 gemeenten uit Halle-Vilvoorde. Wat zijn voor hen de grote uitdagingen voor de regio en hoe pakken ze die aan?
De Rand rond Brussel telt 13 gevaarlijke punten, locaties die het Agentschap Wegen en Verkeer als onveilig beoordeelt. Die moeten verkeersveiliger worden gemaakt. Maar aangezien 9 op de 10 ongelukken te wijten zijn aan menselijk gedrag zal ook onze houding in het verkeer dringend moet veranderen.
Dag na dag passeren duizenden auto’s een metershoog betonnen sculptuur langs de E40, maar wie kent de man achter het 'Signaal van Zellik' nog? Een tentoonstelling in Bozar revaloriseert de erfenis van de Brusselse beeldhouwer Jacques Moeschal, die kunst letterlijk naar het grote publiek bracht.
Onze regio slibt dicht. Met eindeloze slierten geparkeerde auto’s, waartussen kwalijk dampende files door onze woonkernen kruipen. De auto wordt steeds minder mobiel. Dus is het zoeken naar andere opties. Autodelen bijvoorbeeld?
Mobiliteit, demografische veranderingen, onderwijs, het behoud van de lokale eigenheid en het groene karakter.
Dat waren drie jaar geleden de grote uitdagingen voor de regio volgens de burgemeesters uit de Vlaamse Rand. Is dat vandaag nog altijd het geval?
De stad Vilvoorde ondersteunt initiatieven om de schoolachterstelling tegen te gaan en het aantal schoolverlaters zonder diploma terug te dringen. Hoe gaat dat in zijn werk?
In deze tijden van lockdown, waarin wij onze bewegingen beperken, wandelen wij wat meer dan anders in de eigen omgeving van de Rand. Om fit te blijven of om te ontdekken. Zo ontdekten we in Meise een bijzondere plek vol van geschiedenis.
De gemeenschapskranten en de gemeenschapscentra van vzw ‘de Rand’ lanceren een nieuw digitaal initiatief. 'Containerklap' is een podcast die in drie afleveringen telkens zes bewoners uit de Vlaamse Rand aan het woord laat. Het decor van de audio-uitzendingen is een coronaveilige babbelbox.
Een treinticket bestellen aan een station zonder loket. Online toegang tot je medisch dossier. Als de digitale revolutie zaken eenvoudiger maakt, doet ze dat niet altijd voor iedereen. Corona maakt nog duidelijker dat we ook moeten omkijken naar wie niet mee is. En dat zijn er meer dan we denken.
In de cockpit van het bovenlokaal beleid voor de Vlaamse Rand zitten politici van de N-VA aan het stuur. RandKrant sprak met Ben Weyts, Bart Nevens en Gunther Coppens over hun intenties en beleid.
Wie zich tot voor kort door Brussel en de Vlaamse Rand verplaatste met het openbaar vervoer moest vaak verschillende tickets op zak hebben, afhankelijk van de maatschappij die het vervoer verzorgde. Sinds 1 februari is dat verleden tijd, met de Brupass XL.
In RandKrant december ontvouwde professor Ides Nicaise zijn veerkrachtplan tegen de groeiende onderwijsachterstelling. De hieronder beschreven projecten in de Rand zijn daarvan een concrete illustratie.
Dat was even goed schrikken, mei vorig jaar, toen er in Overijse enkele dagen geen druppel water uit de kraan kwam. Het lijkt misschien nog niet meteen ons probleem nummer één, maar het sluipend watertekort neemt steeds meer plaats in.
Ter afsluiting van onze reeks over Nederlandstalige Randbewoners die anderstalige medeburgers oefenkansen Nederlands bieden, verwijzen we graag naar de vierdelige reeks Taalhelden van onze collega’s van RINGtv, die nog te zien is op de website van de zender.
In het novembernummer van RandKrant begonnen we aan onze verkenningstocht van de Ring rond Brussel. Deze etappe brengt ons in tegenwijzerzin van het Vier Armenkruispunt naar het knooppunt van Sint-Stevens-Woluwe.
De frustraties over de vervoersmaatschappij De Lijn zijn groot, zowel bij de reizigers en de lokale besturen als bij het personeel. In onze nieuwe reeks 'De zwalpende bus' houden we de problemen van De Lijn in onze regio tegen het licht.
Vandaag rijden een heleboel mensen de verloren gelegen driehoek tussen Wemmel, Meise en Strombeek-Bever, vlak naast de A12, wat achteloos voorbij. Dikwijls weten zij niet dat er zich hier een rijke geschiedenis heeft afgespeeld.
Tijd om het horribele jaar 2020 weg te spoelen? Of is het net het moment om stil te staan bij de psychische schade van de coronastorm? Dirk Olemans, diensthoofd psychiatrie van het OLV Ziekenhuis in Asse, maakt een tussentijdse balans op.
De band die Brussel met haar omliggende platteland heeft, is complex. Het platteland verzorgde de stad, maar voelde zich ook door haar uitbreidingen bedreigd. Omgekeerd gaf de dynamiek van de stad de nodige impulsen aan de landbouwers om te experimenteren en zich te specialiseren.
Ecologisch en verpakkingsvrij winkelen? Met haar winkel 'Anders' bewijst Fanny Mele dat het kan. Ze verkoopt hoofdzakelijk verpakkingsvrije bio-producten van lokale en Belgische producenten. Volgens Veerle Colle van de beweging 'zero waste' zijn afvalarme winkels in opmars.
In de Vlaamse Rand zijn de data over de sociale ongelijkheid in het onderwijs alarmerend.
Professor Ides Nicaise pleit voor een urgentieplan. Hij schetst drie hefbomen om de onderwijsachterstelling van sociaal kwetsbare groepen aan te pakken.
In het oktobernummer van RandKrant schetsten we een algemeen beeld van de Ring rond Brussel. Nu beginnen we met onze verkenningstocht. We starten in Hoeilaart, aan de taalgrens, voor de eerste van acht etappes. Een trip rond de hoofdstad in tegenwijzerzin.
Met de dood weten we niet goed om te gaan. De laatste twee eeuwen duwen we onze doden steeds verder weg, naar de rand van het dorp of van de stad, daar waar het platteland begint.
In het Torenhof in Brussegem huist een 3e generatie fruittelers. Het familiebedrijf Mouton-De Ryck verkoopt in de hoevewinkel de eigen producten en een ruim assortiment van ander fruit en groenten. Naast de individuele klant is er de groeiende vraag naar vers fruit voor scholen, horeca en bedrijven.
Deze website maakt gebruik van bestanden (zoals
cookies) en andere technologieën. Door verder te surfen stemt u in
met het gebruik hiervan. Meer
informatie