Frenetik is de jongste telg uit de Brusselse hiphopscene met Roméo Elvis, Damso en Isha. Hij leverde eerder dit jaar de EP Brouillon af, maar vooral een doorleefde performance van zijn nieuwste track Infrarouge blies ons van onze sokken. Het is de voorbode van zijn nieuwe project: Jeu de couleur.
Voor hun tentoonstelling UP/ DOWN, The Silence of Memoration in Linkebeek werkten kunstenaars Anneke Lauwaert en Bilal Bahir rond het thema herinnering. Welke indrukken uit het verleden blijken onuitwisbaar? Welke keren almaar bij je terug?
De levens die mensen kunnen leiden in de verschillende flats van één en hetzelfde appartementsgebouw hebben al vaker aanleiding gegeven tot fascinerende fictie. Ook het theaterstuk Stuck toont een letterlijke dwarsdoorsnede van zo’n mini-samenleving in één gebouw.
Krachtige, fysieke dans, voort gestuwd door de muziek, op wraak beluste beren. Ziedaar enkele ingrediënten van Traces, de voorstelling van Wim Vandekeybus’ gezelschap Ultima Vez, die in november in Zaventem en Dilbeek passeert.
Christophe Vekeman is auteur, dichter en performer. Je kent hem misschien van zijn wekelijkse rubriek op Klara, waarin hij de nieuwe boekenoogst aan zijn kritische, wat eigenzinnige lezersoog onderwerpt.
Na de indrukwekkende reeks Wolf presenteert fotograaf Frederik Buyckx nu Horse Head. Daarvoor trok hij opnieuw naar de besneeuwde bergen van Kirgizië. In indringende zwart-witfoto’s toont hij het pure, harde leven van de semi-nomaden die hun kuddes door het landschap loodsen.
In 'U bent mijn moeder' staat Sien Eggers alleen op het podium. Toch is het stuk geen monoloog. De actrice speelt een moeder met dementie én haar dochter, die haar bezoekt in het woonzorgcentrum waar ze verblijft.
Fotografe en journaliste Lieve Blancquaert slaagt erin een groot publiek te bereiken. Via tv-reeksen, boeken en tentoonstellingen van haar foto’s schetst ze een beeld van de mens.
De voorbije 'anderhalvemeterzomer' kleurden de podia van de voorzichtig hernemende, als zomerterrassen gecamoufleerde, festivals Belgisch. Deze legendarische liveplaten van eigen bodem zijn 100% coronaproof.
De tentoonstelling Abstracte kunst in vogelvlucht in het museum FeliXart in Drogenbos doet wat ze belooft. Ze geeft de bezoeker een snelle maar grondige blik op wat abstracte kunst was in het verleden en wat ze vandaag nog kan betekenen.
De theaterzalen blijven wellicht nog even gesloten. Theater op video is niet hetzelfde als live, maar het is zoveel beter dan helemaal géén theater. En vandaag staat het neusje van de zalm gewoon online.
‘In onze hersenen zijn meer gebieden voorbehouden aan de verwerking van muziek dan van taal’, wist neuroloog Oliver Sacks. Des te erger dat we het dit jaar zonder muziekfestivals moeten stellen. Wij suggereren een alternatief in de vorm van interessante muziekdocumentaires.
Is het allemaal onvoorstelbaar wat we nu meemaken met het coronavirus? Helemaal niet! Kijk maar hoeveel films over virussen en quarantaines er in het verleden al gemaakt zijn.
De kunstwerken zijn gemaakt en gekozen. De technische ploeg staat klaar om de tentoonstelling op te bouwen. En dan moeten de deuren toe. Het overkwam kunst- en cultuurhuizen wereldwijd.
RandKrant beschreef in de voorbije nummers verschillende inspirerende plannen voor de herbestemming van kerken in de Rand. Als afsluiter formuleert Niek De Roo, coördinator van het Projectbureau Herbestemming Kerken, een aantal uitdagingen en aanbevelingen.
Victor Horta en de Art Nouveau zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Eind 19e eeuw introduceerde hij een geheel nieuwe stijl in de architectuur met veel gebogen en natuurlijke lijnen. Ze staan synoniem voor een esthetische architecturale ervaring.
Gekke weetjes over gezondheid, wetenschap en geschiedenis zijn leuk om te vertellen. Alleen: ze kloppen vaak niet. Zo slikken we geen acht spinnen per jaar in tijdens onze slaap en zijn muizen niet tuk op kaas.
Geen klassieke tekst deze keer voor theatergezelschap Zuidpool. Wel een actuele tragedie geschreven door een actuele schrijver. Ilja Leonard Pfeiffer schreef voor actrice Sofie Decleir een rol geïnspireerd op de stroom aan #metoo-schandalen.
Vader en dochter die samen op het podium staan. Het blijft bijzonder, zelfs al zit musiceren in familieverband in het bloed. In het geval van Myrdinn en Imre De Cauter heeft het ook iets vertederend. Het geeft een extra emotionele dimensie aan hoe hun gitaar en cello versmelten.
Zaventem is in 2020 voor het eerst één van de zeven locaties in Vlaanderen waar het filmfestival MOOOV plaatsvindt. Daardoor kan je in CC De Factorij vijf dagen na elkaar goede en interessante films uit de hele wereld bekijken.
Je kent haar van achter de drums, van bij Daan, en straks ook van bij Absynthe Minded en van het jazzproject She’s On The Jazz. Maar ondertussen runt ze ook al zo’n zeven jaar haar eigen band.
Het Kasteel van Gaasbeek staat aan de vooravond van een grote restauratie. Vanaf 31 augustus 2020 zijn de deuren drie jaar onherroepelijk gesloten. Voor de sluiting kan je nog gaan kijken naar Last Call for Gaasbeek.
Een incubator voor innovatieve ontdekkingen uit de urban scene. Zo bestempelt het Brussels Jazz Orchestra hun We Orchestrate Words-concept, waarbij de bigband rappers en deejays uitnodigt op het podium.
Deze website maakt gebruik van bestanden (zoals
cookies) en andere technologieën. Door verder te surfen stemt u in
met het gebruik hiervan. Meer
informatie