01 dec '24

Wachten op de sneltrams

54
door Luc Vanheerentals
Van de Wetstraat tot de Kerkstraat
  • Katia Segers (Vooruit) uit Liedekerke zit in het nieuwe Vlaamse parlement de commissie Brussel en de Vlaamse Rand en dierenwelzijn voor. Brusselaar Bram Jaques (Groen) en Hans Vanhoof (N-VA) uit Kortenberg zijn de ondervoorzitters. De 19 randgemeenten zijn vertegenwoordigd door Peter Van Rompuy (cd&v) en Klaas Slootmans (VB) uit Beersel en Jan Laeremans (VB) uit Grimbergen.
  • Minister Hilde Crevits (cd&v) bevestigde op 9 oktober in het Vlaams parlement dat de jaarlijkse steun aan Halle, Dilbeek en Vilvoorde om de grootstedelijke effecten op te vangen verdubbeld wordt tot 7 miljoen euro.
  • Voor het Randfonds, waarin de regering voor de periode 2019-2024 al 30,3 miljoen euro investeerde, is er jaarlijks 6 miljoen extra voorzien.
  • Ondanks deze extra middelen uitten Aimen Horch (Groen) en Klaas Slootmans (VB) felle kritiek op het feit dat de nieuwe Vlaamse regering de Vlaamse Rand nog steeds niet erkent als centrumregio, hetgeen nog meer financiële middelen zou opleveren. Peter Van Rompuy (cd&v) repliceerde dat met de extra centen voor Halle, Dilbeek en Vilvoorde en het Randfonds ‘extra stappen vooruit worden gezet’. Katia Segers (Vooruit) was positief over de uitbreiding van de actieradius van dit fonds naar heel Halle-Vilvoorde.
  • Professor gezinspedagogiek Michel Vandenbroeck (UGent) heeft kritiek op de passage uit het Vlaams regeerakkoord waarin voor de Rand onderzocht zal worden ‘hoe bij de nieuwe instroom in de kinderopvang voorrang kan worden gegeven aan wie Nederlands spreekt of leert’. Hij wijst op het feit ‘dat de jongste leeftijd een gevoelige periode is voor taalverwerving. Als we niet-Nederlandstalige kinderen op die leeftijd geen toegang geven tot de kinderopvang dan gaan we straks klagen dat ze in de kleuterschool geen Nederlands leren’, aldus Vandenbroeck.
  • Vlaams minister van Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA) betreurde de wilde stakingen van de buschauffeurs die eind oktober ook de Vlaamse Rand troffen. Hierdoor kon er geen minimale dienstregeling worden voorzien.
  • ‘De herinrichting van het verkeersknooppunt tussen de Brusselse ring en Brussels Airport, met onder meer slimme verkeerslichten, zal de doorstroom en veiligheid verbeteren. Het is een belangrijk logistiek ijkpunt in dit land, maar vandaag is het te onveilig en zijn er te veel files’, aldus minister voor Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA) op 18 oktober bij het officiële startschot van deze werken die ruim 250 miljoen euro zullen kosten en in het voorjaar van 2027 klaar zullen zijn.
  • En hoe zit het nog met de al lang geplande sneltrams in de Rand? Het Basisrapport over grote projecten, dat de Vlaamse regering zopas publiceerde, voorspelt dat de gunningsprocedure voor de sneltram langs de A12 vanuit Willebroek richting Brussel (kostprijs 450 miljoen euro) in 2025-2026 zal starten. Voor de Luchthaventram van Brussels Airport naar Brussel Noord (190 miljoen euro) zou dat in 2027- 2028 zijn.