01 okt '24

Taal op de speelpleinen

132
door Tina Deneyer
Vzw ‘de Rand’ heeft de voorbije drie jaar acht speelpleinwerkingen in de brede Vlaamse Rand begeleid om te evolueren naar een 'talig speelplein'. ‘Al enkele jaren groeide het besef dat taalstimulering Nederlands niet enkel iets is voor op de school. Alle vrijetijdsactiviteiten zijn in principe een leuke oefenkans Nederlands.

Als kinderen zich amuseren, komen ze vaker tot praten, discussiëren, luisteren,… dingen die wij kaderen onder talige interactie’, vertelt Jaan Dehantschutter, stafmedewerker Taalpromotie bij vzw ‘de Rand’.

Niet alle begeleiders van een vrijetijdsactiviteit weten van nature hoe ze die talige interactie kunnen stimuleren of hoe ze het best omgaan met een kind dat geen of niet goed Nederlands spreekt. Meer en meer komt de vraag om daarover vormingen te geven.’ Vzw ‘de Rand’ kiest om in te zetten op de speelpleinen omdat speelpleinen heel laagdrempelige initiatieven zijn. ‘Speelpleinen behoren tot de activiteiten waar het publiek zeer divers is qua (thuis)taal en origine’, legt Dehantschutter uit. ‘We gingen aan de slag in Beersel, Zaventem, Vilvoorde, Meise, Londerzeel, Machelen, Grimbergen en Halle. We gaven workshops en advies aan animatoren en speelpleinverantwoordelijken, en coachten animatoren op het terrein. Elke begeleiding is uniek. Het is altijd maatwerk. Sinds dit jaar werken we ook intensief samen met de Vlaamse Dienst Speelpleinwerk. Een goede zaak, want de vraag naar ondersteuning groeit.’

Op een speelplein is er een groot verloop van animatoren. Vzw ‘de Rand’ zet daarom van bij het begin in op een structurele inbedding van thema’s als taaltoegankelijkheid en taalstimulering. ‘Dat kan bijvoorbeeld door in de spelfiches elementen toe te voegen over taalstimulering of een duidelijke speluitleg. Of door een taalcoach, een soort taalinclusie-animator, aan te stellen. Die neemt dan een beetje onze rol over, neemt de programma’s door en geeft of regelt een vorming talige begeleidershouding. Zo zorgen we ervoor dat taalinclusie en taalstimulering een deel van het speelplein-DNA wordt, net zoals veel speelpleinen al jaren op inclusie in het algemeen inzetten. In de toekomst hopen we ook in andere jeugdwerkvormen, zoals de jeugdverenigingen of buurtwerkingen, aan de slag te kunnen gaan.’