01 sep '24

‘Elke soundtrack
heeft een verhaal’

137
door Michaël Bellon
In de zaalshow The Belgian Soundtrack focussen Robin Broos en Tom Peeters op het muzikale aspect van de Belgische filmgeschiedenis. De twee zijn filmmuziekfreaks en putten uit honderden soundtracks tal van straffe verhalen met een Belgisch tintje, die ze met fragmenten illustreren.

Robin Broos is filmjournalist, auteur en presentator van The Original Soundtrack op radiozender Klara. Tom Peeters is muzikant, componist, en kenner van het werk van Ennio Morricone – wellicht de beroemdste filmcomponist ooit. Vorig jaar brachten zij The Belgian Soundtrack: A Musical Connection of Belgium with Cinema uit, een compilatiealbum vol vergeten soundtracks uit de jaren zestig en zeventig met een Belgische connectie, onder andere van Alain Pierre (die ooit het dino-gebrul in Jurassic Park voor zijn rekening nam) maar ook van Philippe Catherine, Rocco Granata en nog veel meer artiesten.

Muziek van de Belgen

Broos’ programma over filmmuziek op Klara lag aan de basis van deze uitstap naar de Belgische filmmuziek. ‘Naar aanleiding van dat programma stuurde Tom Peeters mij een bericht dat hij zelf ook soundtracks verzamelt, voornamelijk van Ennio Morricone. Hij heeft momenteel 352 van de 500 soundtracks verzameld die Morricone heeft geschreven. Samen zijn we over muziek beginnen babbelen en hebben we naar heel veel soundtracks geluisterd. Daarbij zagen we ook vaak grote Belgische muzikanten zoals Toots Thielemans en Philippe Catherine terugkomen, die door Hollywood en de Europese cinema regelmatig gevraagd werden om filmmuziek te maken. Dat heeft ons geprikkeld. Over elke film en elke soundtrack valt een verhaal te vertellen dat nog niet in de grote media is verteld. Als er een film uitkomt, komen meestal de regisseurs en acteurs aan het woord, terwijl de componist ergens achteraan op de aftiteling wordt vermeld.’

Schandaalfilm

Voor de avond in Strombeek gingen Broos en Peeters op zoek naar verhalen, beelden muziekfragmenten uit films waar je misschien wel een acteur of de regisseur van kent, maar die meestal vergeten zijn geraakt. Broos: ‘Zo hebben we bijvoorbeeld de Belgische film Princess opgedoken, die totaal ondergesneeuwd is omdat hij bij het verschijnen in 1969 al was geflopt. De film werd in de markt gezet als een seks- en schandaalfilm, met een hoofdrol voor de Nederlandse zanger Herman van Veen, die toen nog niet zo bekend was. Het heeft weinig zin om zo’n vreemde film nog helemaal te tonen, maar een fragment van twee minuten wil je echt wel gezien hebben om je af te vragen waar je nu in godsnaam naar gekeken hebt. En de muziek is wel heel goed. Van de Vlaming Bert Paige, die in Nederland vooral bekend is van zijn arrangementen voor Ramses Shaffy en Boudewijn de Groot. Herman van Veen zong de titelsong in een heel slecht Engels dat grappig is om te horen.’

Fascinerend landschap

Sommige componisten zijn gespecialiseerd in filmmuziek. Voor anderen is een soundtrack een gelegenheidsproject dat uitnodigt tot experimenteren. Broos: ‘Wij kennen natuurlijk nog de namen van Belgische artiesten die met succes filmmuziek maakten, zoals Raymond van het Groenewoud (Brussels by Night) of Noordkaap (Manneken Pis). In de jaren 60 en 70 gebeurde dat ook al, maar niet altijd even goed, omdat popmuzikanten niet noodzakelijk met het medium film vertrouwd waren. Dat is een van de redenen waarom de jaren 60 en 70 ruim aan bod komen in onze show. Daar zitten de verrassendste verhalen, die zelfs kijkers van toen zijn vergeten. Al zijn er natuurlijk ook wel recente verhalen, zoals de Belgische connectie met films als Jurassic Park, The Hunger Games en recenter The Whale.’

En ja, ook tussen Ennio Morricone en de Belgische film bestaat een link. ‘Op een bepaald moment kocht ik in een Brusselse tweedehandswinkel een singeltje met muziek van Ennio Morricone van een film die mij niks zei. Tom kende die titel wel, maar wist niet dat de Italiaanse titel niet de originele was, en dat het om een Belgische film ging die totaal geflopt was.’

Maak je dus klaar voor een grote ontdekkingstocht op een fascinerend terrein waar voorheen nog maar weinig onderzoek naar was gedaan. Wordt filmmuziek in het algemeen trouwens niet wat miskend? Broos: ‘Ik denk dat filmmuziek doet wat het moet doen: de beelden ondersteunen. Dan is het vrij evident dat mensen daar niet zo op letten. Maar filmmuziek is aan een revival bezig als het gaat om erkenning. Denk maar aan de filmconcerten de laatste tien jaar. Vroeger werd in klassieke middens neerbuigend gedaan over filmmuziek, vandaag kan je er zalen mee uitverkopen. Een interessante evolutie.’

 

ZO – 29 SEP – 17.00
The Belgian Soundtrack met Robin Broos en Tom Peeters
Grimbergen, CC Strombeek, 02 263 03 43