01 apr '24

Hamlet voor
opspelende hormonen

1294
door Tom Peeters
Met 'Hamlet Hamletsson' maakte het Antwerpse muziektheatergezelschap Compagnie Lodewijk/Louis een voorstelling op maat van opgroeiende pubers. Dat betekent: inclusief scheldproza en techno, maar ook met aandacht voor de sociale druk en mentale kwetsbaarheid waarmee Shakespeare zijn hoofdpersonage opzadelde.

Wij hebben al een paar voorstellingen van Shakespeare bewerkt voor tieners omdat we voelen dat zijn verhalen hen heel hard aanspreken’, zegt Yves De Pauw (45) van Compagnie Lodewijk/Louis. ‘Check de series die ze kijken’, beaamt Iris Van Cauwenberghe (50). ‘Game of Thrones is met al zijn epiek toch pure Shakespeare?’ De Pauw wil pubers, die tijdens een schoolvoorstelling vaak voor het eerst een theater zien, buiten laten komen met het gevoel Amai! Is dit ook theater? Dat had ik niet verwacht! Ze denken dat die zogezegd oubollige klassiekers hen niets te vertellen hebben, net zoals al die Griekse tragedies. Die gaan toch altijd over broedermoord of kinderen die wraak nemen op hun ouders? Maar draaien ook de films van Tarantino daar niet om?’

Lodewijk/Louis fixeert zich in Hamlet Hamletsson niet op wraak, maar op de psychologische kwetsbaarheid van kroonprins Hamlet, die door de moord op zijn vader, de koning van Denemarken, plots een immense verantwoordelijkheid in zijn schoot geworpen krijgt. ‘We tonen de mentale worsteling die daarop volgt. Hamlet begint zich net als elke tiener af te vragen wie hij is en wil zijn. Vanuit dat uitgangspunt hebben we de originele vijf uur gereduceerd tot een voorstelling van tachtig minuten.’

Gabbervikingen

Dat de verwachtingen van zijn vader immens groot waren, is niet onlogisch voor een koning. De analogie met de druk die de maatschappij jongeren vandaag oplegt, is bewust. ‘Maar wie zegt dat Hamlet zich die druk niet verbeeldt, want ze wordt hem ingefluisterd door een geest’, vervolgt De Pauw, refererend naar hoe jonge mensen met al hun sociale media ook zichzelf veel druk opleggen. Samen met Van Cauwenberghe, die voor de kostuums zorgt, en Hanne Torfs, die de muziek maakt, is het bij Compagnie Lodewijk/Louis altijd een zoektocht naar hoe brutaal ze moeten zijn om met de oude meesters jonge mensen te kunnen inspireren.

Deze rock-’n-rollversie van Hamlet heeft het over piemeldier als de kroonprins spreekt over zijn oom die eerst zijn vader vermoordde om het daarna aan te leggen met zijn moeder of slettenma. Het valt de theatermakers op hoe heftig het jeugdige publiek daarop reageert. De Pauw: ‘Hamlet noemt zijn moeder een hoer, maar wat wil je? Zijn vader ligt nog maar net onder de grond of ze trouwt al met zijn broer. ‘Zoiets doe je toch niet? Als mijn ouders zoiets zouden doen, zien ze mij niet graag’, zie je de jongeren denken. Ze nemen wat ze zien vaak persoonlijk. Waarom moet er per se iemand bijkomen in ons gezin? Hun reactie kan luidruchtig of baldadig zijn, maar als je als acteur voelt dat het te maken heeft met de inhoud van het stuk, dan wil dat zeggen dat je goed bezig bent.’

‘De luide gabber-achtige techno, die contrasteert met polyfone muziek, heeft het voordeel dat iedereen direct wakker is’, zegt Van Cauwenberghe, die voor haar kostuums vertrok vanuit de Vikingen. ‘Er is leder en latex en de mannen hebben baarden met kraaltjes. Eerst was ik van plan die ros te laten schilderen, maar dat bleek niet zo evident. (lacht) Claudius, die ondanks de moord op Hamlets vader, een zacht karakter heeft, heb ik hakken aangedaan. Hij heeft een vrouwelijk kantje en sluit daarmee paradoxaal genoeg aan bij de poëzie die in Hamlet zit.’

Groepsdynamiek

Compagnie Lodewijk/Louis ontstond in 2006 nadat De Pauw en Van Cauwenberghe elkaar hadden leren kennen in de entourage van de Brusselse theatermaker Jan Decorte, die hen als jonge acteurs kansen bood. Ze speelden allebei mee in Cirque Danton (2002) en op een avond waarop Van Cauwenberghe iets te veel gedronken stelde Yves haar voor een gezelschap te beginnen. ‘Onze eerste voorstellingen waren heel edgy en ongefilterd’, blikt hij terug. ‘We waren misschien niet het meest publieksvriendelijke gezelschap, maar dat was nodig om een eigen stem te vinden. Later is Hanne erbij gekomen. Eigenlijk zijn we net als Jan op zoek naar groepsdynamiek om vrijheid te creëren. Er zijn theatermakers die overal en altijd hun eigen ding willen doen. Wij zoeken liever uit hoe iets vanuit een groep kan ontstaan. Voor de voorstelling hebben we voor het eerst audities georganiseerd, precies omdat we voor Hamlet met studenten en dus jongere acteurs wilden werken.’

In zekere zin maakt Hamlet Hamletsson voor de twee oprichters een cirkel rond. ‘Jan was destijds ook op zoek naar jongere acteurs om mee te werken’, besluit Van Cauwenberghe. ‘Omdat we meteen betrokken werden en zelfs een stem kregen bij audities merkten we dat hij bij het samenstellen van een groep steeds oog had voor de dynamiek, omdat hij wist hoe kwetsbaar een groep kan zijn. Daar hebben we veel van opgestoken.’


DO – 25 APR – 20.30
Hamlet Hamletsson
Compagnie Lodewijk/Louis
Tervuren, CC De Warandepoort, 02 766 53 47