01 apr '23

Als het publiek de partituur tekent

1680
door Tom Peeters
Ze spelen spontaan een soundtrack bij de tekeningen van het publiek, want complexe muziek in een speelse omgeving verteerbaar maken, is de drijfveer van Drawing Basses, een trio rond contrabassist Kristof Roseeuw.

Visuele partituren zijn niet zo ongewoon in de hedendaagse muziek. In de jaren 1960 waren ze een manier om uitvoerders meer vrijheid te geven en de band tussen spelers en publiek te versterken. Maar wat Kristof Roseeuw en zijn compagnons doen met Drawing Basses gaat toch nog een stapje verder. De drie muzikanten, met naast Roseeuw ook zijn echtgenote Yannick Peeters op contrabas en, bij het concert in Kraainem, trompettist Bart Maris spelen een volledig concert gebaseerd op de tekeningen die het publiek maakt. Hoe diverser de tekeningen, hoe meer richtingen de muziek uitgaat.

‘Het is heel plezant om te doen’, zegt Roseeuw. ‘De rechtstreekse dialoog met het publiek maakt het elke keer opnieuw de moeite. Achteraf krijgen we ook vaak te horen dat we precies gespeeld hebben wat de tekenaars in gedachten hadden. Dat komt natuurlijk door onze ervaring en enkele goede afspraken. Bij aanvang maken we duidelijk dat wij allemaal, muzikanten en concertgangers, gebaat zijn bij zo divers mogelijke tekeningen.’

Breder dan bas

Roseeuw is als programmator van het Gentse muziekcentrum De Bijloke en het tweejaarlijkse Ear To The Ground vertrouwd met het bevattelijk maken van avontuurlijke muziek. ‘Enerzijds spoorde vzw Drawing Days ons aan om mensen aan het tekenen te zetten. Anderzijds was er mijn eigen ervaring met Basssss, een baskwintet dat contrabassisten uit verschillende stijlen verenigde, en Fundament, het grotere ensemble van contrabassist en beeldend kunstenaar Peter Jacquemyn.’

‘Eigenlijk was het al van in het begin mijn bedoeling om uit een grotere poule van muzikanten te kunnen putten. Dat houdt alles fris. Op een bepaald moment zijn we dan ook met Joachim Badenhorst en Bart Maris beginnen werken, twee blazers die onze klankkleur enorm verrijken, maar die ook op een heel andere manier met improvisatie omgaan.’ Dat de titel de lading niet helemaal meer dekt, vindt Roseeuw minder belangrijk. ‘Joachim brengt sowieso zijn basklarinet mee en Bart een tuba. Los daarvan zijn we beginnen verbreden. Ik breng een zingende zaag, een altviool en percussie mee, Joachim zingt en speelt synthesizer, en ook Bart sleept een heel arsenaal instrumenten mee.’

Toekomstpotentieel

In de toekomst wil Roseeuw zijn concept verfijnen en evolueren naar een live-tentoonstelling. ‘Vorige zomer zijn we in De Bijloke beginnen experimenteren met digitale schermen. Nu hangen we de tekeningen op aan een wasdraad of liggen ze gewoon voor ons, maar projecteren op een flatscreen bleek een meerwaarde. Op termijn zou ik de tekeningen willen projecteren op een groot laken en werken met iPads, zodat we ook tijdens het tekenen zelf muzikaal kunnen ingrijpen.’ Zo ontwaart zich een enorm potentieel voor een vorm van spontane muziekmakerij die in oorsprong al heel laagdrempelig was. ‘Onze enige restrictie is dat het publiek voldoende bewegingsruimte moet hebben. Bepaalde lijnen en kleuren kan onze muziek beïnvloeden. Het liefst laten we het kind bij het publiek naar boven komen. Aan de verrukking bij de tekenaar zien wij ook meteen wiens tekening aan de beurt is.'

ZA – 29 APR – 13.00 EN 20.00
Drawing Basses
Kristof Rosseuw, Yannick Peeters & Bart Maris
Kraainem, GC de Lijsterbes, 02 721 28 06