01 nov '21

Meer ‘zijn’
minder ‘doen’

3502
door Joris Herpol
Roel Speybrouck (30) uit Merchtem werd door Johan Declerck aangeduid om deketting voort te zetten. Speybrouck is branding- en marketingmanager en fan van wellness.

Opgegroeid in Grimbergen, kleuter- en lagere school in Virgo Fidelis in Vilvoorde, daarna naar het Jan van Ruusbroeckollege in Laken en de hogeschool in Mechelen. Sinds kort heeft hij zijn eigen branding- en marketingagentschap in Merchtem. Speybrouck kent de Noordrand goed en woont er naar eigen zeggen ook graag. ‘Merchtem is eigenlijk centraal gelegen. Je bent snel in Brussel én toch is het groen en rustig. Ook de huur van een appartement is er nog betaalbaar: zo’n goede 700 euro per maand. In bijvoorbeeld Schaarbeek en Brussel zijn de huurprijzen veel hoger voor kleinere appartementen. Al beginnen de huurprijzen in Merchtem ook te stijgen, zeker voor nieuwbouw.

Alles in vraag stellen

‘Ik hoop dat ik mij binnen twee jaar in een nieuw kantoor kan vestigen met mijn brandingen marketingagentschap Satori. Dat woord komt uit het Japanse zenboeddhisme en staat voor het begrijpen van iemands identiteit en waarden. Dat is precies wat ik met mijn bedrijf wil doen. Ik probeer klanten bewust te maken van wat hun merk is. Ik werk veel voor startups en verzorg onder andere hun communicatie, merkidentiteit en zichtbaarheid.’

Tot voor corona was Speybrouck marketingverantwoordelijke voor de Thermae Groep, waar hij ook instond voor de interne communicatie en andere marketingcommunicatie zoals nationale advertenties, partnerships, en zo meer. ‘In bijberoep was ik al met Satori bezig. Tijdens corona hebben veel mensen alles in vraag gesteld en velen hebben ook een nieuwe zaak opgericht. Ik besloot om mijn ontslag te geven en me voltijds in te zetten voor Satori.

Wellness

‘Mijn droom is om met een groep creatieve mensen een klein bureau te vormen en samen communicatieplannen te maken vanuit een duurzame levensvisie. In branding en marketingcommunicatie is weten wie je bent en waar je voor staat ontzettend belangrijk. Op die manier kies je de juiste boodschap voor de gewenste doelgroep in de daarvoor geschikte media. Wat meer ‘zijn’ in de plaats van altijd maar te ‘doen’ is een boodschap die ik graag meegeef. Daar draait het overigens ook in de wellnessbeleving rond. Ik ben gebeten door wellness. Ik werk voor heel wat bedrijven uit die sector en doe ook de communicatie voor de Belgische saunavereniging. Een sauna, daar neem ik graag tijd voor. Zalig weg van allerlei prikkels. De tijd staat stil. En dan zweten. Een sauna is overigens gezond. Het is in feite een kunstmatige koorts die je opwekt, en zo je immuunsysteem verstevigt.'

Gezond lichaam in een gezonde geest

Als hij niet werkt of in de sauna zit, is Speybrouck bezig met sport. ‘Ik doe aan CrossFit in Merchtem. CrossFit is een soort fitness die gewichtheffen, atletiek en gymnastiek combineert. Daarnaast volg ik ook lessen Engelse boks. Omdat ik niet alleen het lichaam, maar ook de geest gezond wil houden, studeer ik typografie en vormgeving. Ik teken graag letters. Daarnaast ga ik ook graag naar mijn favoriete reisbestemming, de Verdon in Frankrijk. Aan het Lac D’Esparron is het prachtig. Er is weinig toerisme en je kan er windsurfen en raften. Of fietsen. Een aanrader.’