Bekoorlijke barokmuziek
Voor het eerste deel van het concert pluisde ze het Swan manuscript uit. Het is een weinig bekend handschrift uit 1614 dat in het Russische Sint-Petersburg wordt bewaard. In de bundel vinden we werken van Franse, Engelse, Italiaanse en Duitse componisten. Vanden Eynde richtte haar focus op het Franse repertoire met composities van haast onbekende toondichters uit de 16e en 17e eeuw, zoals Vallet, Perrichon, Gaultier of Guédron.
Het tweede deel is voorbehouden aan drie suites van de barokcomponist Robert de Visée (1655-1733), die aan het hof van Lodewijk XIV en Louis XV verbonden was, eerst als kamermusicus en vanaf 1719 als Maestro de guitarra del Rey. De Visée speelde zelf luit, theorbe en gitaar en ook het merendeel van zijn werken is aan deze instrumenten gewijd. De suites stammen uit het manuscript Vaudry de Saizenay uit de bibliotheek van Besançon. Jean-Étienne Vaudry was adviseur van het Parlement van Besançon, een amateurmuzikant en leerling van de Visée.
Vanden Eynde begon al jong gitaar te spelen. Haar sterke interesse in de muziek van de renaissance en de barok deed haar beslissen om definitief over te schakelen op de luit en de theorbe. In 2002 behaalde ze haar meesterdiploma aan het conservatorium van Gent in de klas van Philippe Malfeyt. Ze studeerde verder bij niemand minder dan Hopkinson Smith aan het befaamde instituut voor oude muziek Schola Cantorum Basiliensis in Zwitserland. Ze verwierf een internationale reputatie als specialiste voor historische tokkelinstrumenten en treedt op met de zangers Emma Kirkby, Lore Binon en Thomas Hobbs. Ze vormt ook een duo met de Oostenrijkse gambiste Romina Lischka en maakt deel uit van verschillende ensembles van oude muziek, zoals Hathor Consort, de Neue Hofkapelle Graz, l’Achéron en Il Fondamento.
ZO • 22 APR • 11.00
Le secrèt des muses
Sofie Vanden Eynde
Meise, GC De Muze van Meise, 02 892 24 40