Hoe met
meertaligheid omgaan
‘Om scholen te helpen op een positieve manier met meertaligheid om te gaan, organiseren we op 8 maart in Brussel een actieve discussiedag’, vertelt Jeroen Backs van het Departement Onderwijs dat het evenement organiseert. ‘We vertrekken vanuit de studie van de UGent en de VUB, die onderzocht wat meertaligheid op school betekent voor leerlingen en leerkrachten en wat de impact ervan is op onderwijsprestaties.’
Uit het onderzoek blijkt onder meer dat meertalige leerlingen vaker Nederlands spreken dan leerkrachten en directies vermoeden en dat er geen verschil is in prestaties tussen leerlingen die meestal een andere taal spreken en leerlingen die altijd Nederlands spreken op de speelplaats. ‘Aan de hand van de conclusies uit het onderzoek wordt er gedebatteerd. De deelnemers krijgen de kans om ervaringen uit te wisselen en ideeën op te doen. Bedoeling is dat ze met een aantal nuttige tips naar huis gaan over hoe ze met meertaligheid kunnen omgaan in de dagelijkse klas- en schoolpraktijk’, aldus Backs.
Inschrijven voor de discussiedag op 8 maart (9.30 tot 16 uur) in het Herman Teirlinckgebouw, Havenlaan 88 in Brussel kan via