01 feb '18

Blij om op de fiets te zitten

3901
door Tine Maenhout
Kurt Jacobs is een geboren fietser. Op zijn 16e wilde hij coureur worden. Dat werd hij niet. Hij ging journalistiek studeren, maar zijn fiets is altijd in de buurt.

Jacobs pendelt sinds 2013 vanuit Ternat naar hartje Brussel waar hij werkt als coördinator communicatie en marketing bij de Bond Beter Leefmilieu. Hij beklom reeds zes keer de Mont Ventoux en in zijn vrije tijd traint hij, alleen of met vrienden, in de Vlaamse Ardennen. Geregeld plant hij nieuwe, uitdagende fietstochten.

Fietsen is echt zijn ding. ‘In 2017 fietste ik in totaal 11.500 km, de helft daarvan was woonwerk afstand. Met de fiets gaan werken, is simpelweg de snelste optie om ter plaatste te geraken. Ik heb nooit file, wat me heel wat stress bespaart. Ik weet perfect hoe lang ik onderweg ben en ik verdien er ook nog iets aan dankzij de fietsvergoeding, die voldoende oplevert om af en toe een nieuwe fiets te kopen. In het begin reed ik nog met een oude, sportieve Thompson met zeven versnellingen, maar die werd gestolen. Nadien had ik een Gudereit sportfiets, en nu rijd ik met een gravelbike, de Strasbourg 71 van Eddy Merckx. Dat is een fiets die eruitziet als een racefiets, maar dan met brede banden, schijfremmen en een fantastische look.’

OBSTAKELS

Wanneer ik tijd heb, zet ik mijn dochter ’s morgens af aan school en doe ik nog wat extra kilometers via het nieuwe fietspad langs de spoorlijn naar Brussel. Het traject is er nog niet helemaal klaar, maar het is leuk om daar te fietsen: het fietspad is geasfalteerd en je komt er geen auto’s tegen. Vanaf Groot-Bijgaarden zijn er dan aardig wat obstakels op de route: veel verkeerslichten, gevaarlijke tramsporen, onduidelijke fietssuggestiestroken en vooral veel gehaaste chauffeurs. En dan is er ook een pittige kasseistrook in Sint-Agatha-Berchem. Geen Parijs-Roubaix, maar lekker liggen die kinderkoppen er toch niet. Het gevaarlijkste punt is de Gentsesteenweg. Ik ging er al een keer over kop nadat mijn voorwiel in een tramspoor bleef steken. Ik brak er ook al eens mijn voorvork omwille van een slipper op diezelfde tramsporen en ik werd er ook al een keer aangereden. Een auto raakte me, ik ging over de motorkap met mijn fiets nog aan mijn fietsschoenen en een paar seconden later lag ik op het asfalt. De schade was gelukkig beperkt, zowel voor mij als voor mijn fiets.’

HERBEGINNEN

In 2016 kreeg Jacobs een beroerte. Hij vertrok ’s morgens nog rustig met de fiets naar het werk, maar tijdens een treinrit later die dag stortte hij in. De precieze oorzaak werd nooit achterhaald. En dus probeerde hij na zijn herstel een beetje onzeker de draad van het fietsen weer op te pikken. ‘De dokter adviseerde me om te bewegen en dus heb ik de daad bij het woord gevoegd. Op de een of andere manier moest ik gewoon snel terug op de fiets. De eerste rit was emotioneel en heel voorzichtig. Ik was vooral heel blij dat ik terug op mijn fiets kon zitten. De dag erna reed ik richting Congoberg en terug naar huis. Dat ging heel goed, ik had nergens last van en ik was ook helemaal niet bang dat er iets zou kunnen gebeuren.’ De fietsklik was terug en tot vandaag richt Jacobs zijn blik op de toekomst met nog heel wat mooie fietservaringen.

 

aantal km/dag
17 km x 2

gemiddelde snelheid
23 km/u

tijd
45 min. heen,
45 min. terug

route
Ternat – Groot-Bijgaarden – Sint-Agatha-Berchem – Brussel