Toverfluit in zakformaat
Van waar komt de populariteit van de opera? Op de eerste plaats omdat deze sprookjesopera prachtige aria’s en meesterlijke muziek bevat. Maar er is meer, het verhaal is complex en zit vol symboliek. De vermeende verwijzingen naar de vrijmetselarij leveren sinds 1791 stof tot oneindige discussies. Ten slotte leent de partituur zich ook tot allerlei arrangementen die soms ver kunnen gaan. De beperkte cast heeft financiële voordelen en men vindt gemakkelijk een gepaste ruimte voor dergelijke voorstellingen.
De tekst van De Toverfluit is een bewerkte lezing van het oorspronkelijk libretto van Emanuel Schikaneder door Maaike Cafmeyer. Ze vindt de muziek geniaal, maar het verhaal nogal ingewikkeld opgebouwd met talrijke constructies en dito interpretaties. Ze neemt alle personages voor haar rekening, gaande van de ontvoerde Pamina, haar bevrijder prins Tamino, priester Sarastro, de twee komische figuren Papageno en Papagena tot de kwade koningin van de nacht. Zingen doet ze echter niet.
Er is geen pianobegeleiding, wel twee hoboïsten: Bram Nolf en Piet Van Bockstal. De twee bedienen zich van een anonieme historische instrumentatie voor twee hobo’s. Daarnaast maken ze ook uitstapjes naar de hedendaagse muziek van Benjamin Britten, Isang Yun en Heinz Holliger.
DO • 23 MAA • 20.00
De Toverfluit in een note(n)dop
Cafmeyer, Nolf & Van Bockstal
Wezembeek-Oppem, GC de Kam, 02 731 43 31