13 jan '15

DEFOTO'S: Kapot station

8882
door David Legrève
In de Rand hebben we een spoorloos station, een station restaurant, een station uitgebaat door een gemeente, en een kapot station. En ja, we hebben ook gewone stations. Om reizigers te vervoeren. Onze fotograaf David Legrève maakte een (beeld)verslag van een aantal stations in de Rand.

In de Rand hebben we een spoorloos station (Tervuren), een station restaurant (Nero-café Hoeilaart), een station uitgebaat door een gemeente (Merchtem), en een kapot station (Vilvoorde). En ja, we hebben ook gewone stations. Om reizigers te vervoeren. Onze fotograaf David Legrève maakte een (beeld)verslag van een aantal stations in de Rand (klik op de foto boven en daarna op het pijltje rechts in elke foto).

Wat te denken van dat kapot station? Eind vorig jaar deelt de NMBS mee geen geld meer te hebben voor de renovatie van het station van Vilvoorde. Het station is een van de oudste van Europa en met bijna 6.000 passagiers per dag ook goed gebruikt. Het is een staaltje van oude industriële architectuur die er momenteel compleet vervallen bijligt. De toestand in gangen, trappen en perrons is lamentabel. In 2007 sluiten NMBS en stad een akkoord af voor de renovatie. Het hoofdgebouw wordt gerenoveerd. Nu ligt alles stil. Tot?

Ondertussen hebben we een half voorstadsnet; een heel schijnt maar niet te lukken. De voltooiing van het Gewestelijk Expres Net (GEN) is nogmaals uitgesteld, deze keer tot 2025. Er is ook 500 miljoen euro tekort. Ondertussen is het wennen aan de nieuwe uurregeling, die niet voor iedereen een succes is. Ondertussen lezen we elke week dat we moeten inzetten op een beter en comfortabeler openbaar vervoer. Wanneer beginnen we eraan?

Een aantal impressies van treinreizigers in de Rand:
Sint-Genesius-Rode: ‘Dit is een mooi, comfortabel station dat in een acceptabele staat verkeert. Ik kom hier graag, het is er rustig en veilig. De perrons kunnen beter, maar het belangrijkste is dat je beschut en warm kan zitten.’
Halle: ‘Proper, warm, droog en comfortabel. Ik kom hier wekelijks en heb nog nooit problemen gehad.’
Asse: ‘Twee keer per jaar neem ik hier de trein. Tijdens de kerstvakantie zijn de loketten gesloten. Een ticket kopen kan alleen aan de automaat. De sleutel voor het toilet is te verkrijgen… aan het loket. Dat wordt moeilijk. De perrons liggen er alles behalve perfect bij.’
Zaventem: ‘Dit station wil groot zijn, maar daarvoor trekt het onvoldoende gebruikers. De architectuur is modern. Ik mis transparantie. Ik vind het kil, kaal en koud. Voor mijn plezier kom ik zeker niet naar hier. Het is hier vuil.’
Vilvoorde: ‘Ik kom dagelijks in het station omwille van mijn studies en mijn lief. Ik blijf versteld staan van de toestand van dit station. De kooien rond de trappen zijn echt gevaarlijk. Ook de losliggende tegels en afgebroken rugleuningen dragen niet bij tot een positieve uitstraling. Het wordt hoog tijd dat ze hier iets aan doen.’