01 jun '22

Op ontdekking in
de Wunderkammer

1970
door Michaël Bellon
Een Wunderkammer was eeuwen geleden een kast of kamer waarin kunst en curiositeiten werden getoond. In het CC Strombeek is Wunderkammer de naam van een minifestival vol concerten van intrigerende muzikanten, aangevuld met performances en installaties.

Wunderkammer is één van de weinige positieve gevolgen van de pandemie. Curator Jan De Vroede bereidt de derde editie voor. De Vroede is zelf een muzikant die in het CC Strombeek muziek programmeerde toen covid de deuren dichtgooide. Hij startte met residenties voor artiesten die in hetzelfde schuitje zaten, en uit dat initiatief groeide het alternatieve muziekfestival Wunderkammer.

‘Gedurende een half jaar nodigden we artiesten uit om nieuwe dingen te komen maken. Daar zat zo veel moois tussen dat we het ook aan een publiek wilden tonen. We hebben Belgische artiesten gecombineerd met de top van de internationale artiesten op het vlak van impro, experimentele muziek en elektronica. Geen mainstream dus, maar wel toegankelijk. Het kan zijn dat je van de zestien artiesten de helft minder goed vindt, maar de andere helft vind je misschien wel super?’

Van theaterzaal tot achterafkamertje

Wunderkammer is geen bloedserieus concert in een deftige zaal, maar een verzameling van speciale en spannende toestanden waarvoor je binnen het cultuurcentrum van locatie naar locatie loopt. Het muziekprogramma wordt aangevuld met beeldende kunst, film, installaties en interventies. De Vroede: ‘De optredens zijn korter dan een doorsnee set, zo tussen de twintig en veertig minuten. Je kan ze dus allemaal zien als je wil, tenzij je zelf beslist om even een pauze in te lassen en iets te drinken. De vijf locaties binnen het gebouw worden ook allemaal door kunstenaars in een andere sfeer ingericht, gaande van Berlijnse industriële bunkerstijl tot een bordeel uit de jaren dertig.’ Verder doen een kookperformance, een tarotkaartlezer, een waarzegster, een kapper, een platenwinkel en lichtprojecties de bezoekers even vergeten dat ze in een cultuurcentrum zijn. Ook de tekeningen van Wouter Vanhaelemeesch passen perfect in het plaatje.

Nog opmerkelijk: De Vroede streeft bij het programmeren naar vijftig procent vrouwelijke artiesten. ‘Dat is iets wat ik inbouw: actief oog hebben voor diversiteit, zowel op het vlak van gender als van etniciteit. Ik heb gemerkt dat er in de meer experimentele muziek minder aandacht is voor vrouwelijke artiesten, daarom ben ik er naar op zoek gegaan.’ Kan hij een aantal acts uit het rijke programma aanprijzen? ‘Bij de Belgische artiesten kijk ik uit naar Lorie Bevins die zijn nieuwe plaat komt voorstellen en naar Abel Ghekiere, een jonge gast uit Antwerpen die een bijzondere plaat heeft gemaakt over het overlijden van zijn vader, een beeldend kunstenaar. Op internationaal vlak ben ik heel blij met de komst van Laila Sakini uit Engeland, een van mijn favoriete artiesten die nieuw werk komt voorstellen. Dat artiesten als Astrid Sonne, John Bence of Wayne Phoenix naar Strombeek komen, is echt uitzonderlijk.

1 EN 2 JUN ⋅ 18.30
Wunderkammer #3
Grimbergen, CC Strombeek, 02 263 03 43