01 nov '19

Wivinaklooster stimuleert creativiteit

11298
door Gerard Hautekeur
Reclamebureau FamousGrey nam enkele jaren geleden zijn intrek in het Sint-Wivinaklooster in Groot-Bijgaarden. Voor de negentig personeels leden biedt dit religieuze pand in het groen een unieke en rustgevende werkomgeving.

Huidig voorzitter Marc Fauconnier, ex-ceo en medeoprichter van het reclamebureau Famous, heeft niet de minste twijfel. Vandaag zou hij het beschermde Sint-Wivinaklooster opnieuw aankopen en renoveren. Hij is overtuigd van de meerwaarde van de locatie voor zijn bureau dat een belangrijke speler is in de wereld van communicatie en reclame.

Cannes

‘Samen met twee partners heb ik in 1999 het reclamebureau Famous opgericht. Ongeveer zeventien jaar zijn we zelfstandig door het leven gegaan. Drie jaar geleden heeft het internationaal reclamebureau Grey 75% van onze aandelen overgenomen. Vandaar de fusienaam FamousGrey. Proximus, Volvo en de NMBS behoren tot de top drie van onze klanten. Met de huidige omzet staan we in de ranking van de Belgische reclamebureaus op de zevende plaats. Creativiteit is onze belangrijkste hefboom. Sedert de oprichting zitten we bij de top vijf van de meest creatieve bureaus. Bij de uitreiking van de chapeaukes (beeldjes met een hoedje) door de vereniging Creative Belgium vallen we elk jaar in de prijzen. De echte toetssteen is evenwel het jaarlijkse internationaal festival in Cannes dat de beste reclamecampagnes bekroont. Telkens slagen we erin een paar leeuwen in de wacht te slepen’, zegt Fauconnier niet zonder trots. Hij schetst hoe ze de stedelijke biotoop van de hoofdstad met zijn typische cafés en restaurants geruild hebben voor een inspirerende groene omgeving in Groot-Bijgaarden.

Zachte renovatie

‘Nadat de Broeders van de christelijke scholen het klooster hadden verlaten, stond het tien jaar leeg. Het droeg zichtbare sporen van verval en vandalisme. In 2012 hebben we het imposante klooster met de aanpalende kerkkapel gekocht en zijn er een jaar later ingetrokken. Met de Gentse architecten van Vylder Vinck Taillieu hebben we er een modern kantoor ingericht met respect voor de ziel van het oorspronkelijke gebouw. De vloer is intact gebleven. De stenen muur van de kloostergang is op het gelijkvloers en de eerste verdieping over de hele lengte vervangen door een glazen wand voorzien van glazen schuifdeuren. Op die manier krijgen de bureaus van twee kanten lichtinval en behouden we de charme en de sfeer van de klassieke kloostergang. Op de bovenste zolderverdieping zijn de vroegere chambretten in de slaapzaal weggehaald om er een open ruimte te creëren. Het aparte karakter van die bovenverdieping wordt bepaald door het behoud van het oorspronkelijke houten gebinte. Het gerenoveerde kloostergebouw biedt ontzettend veel kwaliteit. Een dergelijk kader stimuleert de creativiteit en inventiviteit’, benadrukt Fauconnier.

‘Onze grootste vergaderruimte is evenwel het park. We zijn naast het klooster immers ook mede-eigenaar van het fraai aangelegde park met vijver. Onze medewerkers gaan er geregeld wandelen en samen brainstormen over de aanpak van een reclamecampagne. Het park is een enorme troef: in de zomer eten we buiten, spelen badminton en kunnen er van alles organiseren. Die groene long geeft ons zuurstof.’

Bestemming kapelkerk

Fauconnier wijst erop dat de kapelkerk, de traphal en de klokkentoren geen deel uitmaken van de kantoorruimte en ook nog niet zijn gerestaureerd. ‘In de kapel tref je mooie gewelven aan, een orgel dat nog intact is en in de glasramen is het wonder uitgebeeld waaraan Wivina haar status als heilige heeft te danken. Ze is een spirituele vrouw uit de Middeleeuwen die aan de basis ligt van deze religieuze site met klooster en kapel, waar de Benedictinessen zich later gevestigd hebben.’ FamousGrey is nog op zoek naar een bestemming voor de kapel en mikt op een externe partner en investeerder.