De piano staat centraal
Een piano telt 88 toetsen en dus wordt het instrument op 29 maart gevierd, de 88e dag van het jaar. Dit eenvoudige idee ter meerdere eer en glorie van het instrument dat zijn leven had bepaald, kwam van de Duitse pianist, componist en producer Nils Frahm, vaandeldrager van de postklassieke muziek. Sinds hij het evenement in 2015 voor het eerst opzette, is het blijven groeien. In 2020 haakte ook de Noordrand in. Dit jaar breidt het naamfeest hier gevoelig uit. Van 25 maart tot 3 april zetten in totaal elf gemeenten (en de stad Mechelen) cultuurhuizen, bibliotheken en kerken open voor klavierspelers allerhande. Daarbij niet alleen professionele muzikanten, maar ook pianoleerkrachten en hun studenten. De apotheose van de PianoDays is een fietsroute die op zondag 27 maart bijzondere concertlocaties aandoet. Fiets- en muziekliefhebbers hebben de keuze uit tien piano-optredens, van klassiek over jazz en filmmuziek tot elektronica. Voor de prijs van vijf euro per concert kan je proeven van de deuntjes van Johan Hoogewijs, bekend van de soundtracks van Heterdaad en Witse, of van de virtuositeit van talent Emmy Wils, vorig jaar nog een van de Twintigers van Klara, of van de elektronische constructies annex HyperPiano van Benjamin Van Esser.
Avontuurlijk en democratisch
Nils Frahm, de Berlijnse beeldenstormer, die dit najaar veertig wordt, kwam niet uit het niets. Zijn vader ontwierp platenhoezen voor het gerenommeerde ECM-label. Na zijn doorbraak met het album Felt (2011) vertelde hij ons dat hij Steve Reich kende voor hij kon lopen, dat de fusionjazz van Miles Davis hem als kind deed verlangen naar een Fender Rhodes en dat Sonic Youth hem leerde dat een instrument totaal anders kon klinken dan je gewoon was. ‘Ik wilde het compromis van de piano breken’, klonk het, terwijl hij stukjes vilt op de hamertjes van zijn piano plaatste en zijn instrument met een toiletborstel te lijf ging. Door alle onderdelen van de piano letterlijk als klankbord te gebruiken, gaf hij haar als het ware een toekomst. Lag de nadruk voordien op het gespeelde repertoire, dan plaatste Frahm de piano zelf centraal. ‘Het stoorde mij dat grote merken zoals Yamaha en Steinway al meer dan honderd jaar dezelfde piano’s maken. Ik liet mijn eigen versie ontwerpen. Tegelijk vroeg ik me af waarom ze geen piano’s bouwden voor meisjes met kleinere handen, zodat ook zij Rachmaninov konden spelen?’ Eigenlijk vat dat laatste perfect samen waarom ’s mans avontuurlijke inborst nooit indruiste tegen zijn levensmissie ter democratisering van het instrument, waaruit ook Piano Day is ontstaan. Frahm is opgetogen dat zijn initiatief goed wordt opgepikt. Zelf is hij niet te gast op de PianoDays in de Noordrand, die opvallend veel solopianoconcerten afficheren, maar zijn erfenis is onafwendbaar.
25 MAA TOT 3 APR
Pianodays 2022
Noordrand & Mechelen
02 263 03 49