Met de trein naar het bos
ZACHTE RECREANTEN
Het station van Groenendaal zal op termijn een belangrijke rol spelen voor deze toegangspoort, want het ligt op wandelafstand van het Bosmuseum en het is bekend bij de pendelaars die er dagelijks de trein nemen op de lijnen tussen Louvain-la Neuve, Ottignies en Brussel. Dat station is al jaren het onderwerp van allerlei renovatieplannen en nu komt er stilaan schot in de zaak.
‘Het duurt allemaal wat langer dan gedacht omdat we te maken hebben met geklasseerde gebouwen’, zegt Tim Vandenput (Open VLD), burgemeester van Hoeilaart. ‘De gemeente heeft het station voor vijftig jaar in erfpacht genomen van de NMBS en we zoeken partners om de restauratie en nuttige inrichting van de gebouwen tot een goed einde te brengen.'
'Maar eerst moet de Vlaamse Regering het subsidiedossier nog goedkeuren. Hopelijk is er meer nieuws daarover tegen de zomer. Daarna kan een privé-exploitant aan de binnenafwerking beginnen. Het complex zal zich richten op de zachte recreanten die naar het Zoniënwoud komen. Wij schatten dat de volledige buitenrenovatie ongeveer 4 miljoen euro zal kosten; onze subsidieaanvraag gaat over ongeveer 2 miljoen euro.'
'Het Agentschap voor Natuur en Bos (ANB) zal binnen afzienbare tijd de historische vierkantshoeve, waar zich nu het Bosmuseum bevindt, restaureren om volwaardig te functioneren als onthaalgebouw.’ Vele mensen zullen dan van het station naar het onthaalgebouw wandelen. Het zal mogelijk zijn om zowel met de trein als met de wagen (250 parkeerplaatsen) naar deze toegangspoort af te zakken.
WERK AAN DE WINKEL
Hopelijk verandert er tegen die tijd nog heel wat aan de wandelinfrastructuur, want die ligt er vandaag eerder belabberd bij. Tijdens onze verkenningstochten oogde een en ander niet zo fraai en heel wat wandelaars waren
het wandelspoor letterlijk bijster. Wie vindt er bijvoorbeeld de onderdoorgang onder de Leopold II-laan, die je moet gebruiken om vanaf het station via het bos naar het begra- zingsblok op de oefenrenbaan en zo naar het museum te geraken? Bovendien bevinden rui- ters, mountainbikers en wandelaars zich op verschillende plaatsen in de zone tussen het treinstation en het Bosmuseum op hetzelfde pad. En dan hebben we het nog niet over de weinig aantrekkelijke doorgang onder de spoorweg of over het zwerfvuil aan beide zijden van de spoorlijn.
‘Vandaag is de aanwezige recreatieve infrastructuur te heterogeen en nogal onsamenhangend, maar we willen eerst de restauratie van de gebouwen aanpakken’, zegt de burgemeester. ‘Daarna zorgen we voor een coherente en aangename inrichting die de bezoekers kan bekoren. Daarvoor moeten we nog afspraken maken met het ANB, dat de natuur voorop stelt. Maar ook de mensen mogen niet vergeten worden en moeten ten volle kunnen genieten van het bos. Ik hoop dat we er in zullen slagen om tegen 2019-2020 alle plannen af te werken. Het is een erg mooi en interessant project dat we absoluut willen realiseren. Het zal onze gemeente er nog mooier op maken.’
TROEVEN
Dat deze site veel troeven heeft, staat buiten kijf. Alleen al de restanten van de priorijgebouwen zijn een bezoek meer dan waard, om niet te spreken van de binnenkort volledig gerenoveerde Koninklijke Loge aan de vroegere renbaan. De oefenrenbaan een beetje verder kreeg de jongste tijd veel aandacht met de begrazing door drie Hooglanderkoeien, het aangrenzende Arboretum, het Bosmuseum en de belendende B&B Hippodroom.
Daarbij komt nog een mooi uitgewerkte archeologische site en nog wat horeca en andere recreatieve infrastructuur. Tot dan liggen het aanwezige hotel en de aangrenzende bistro wat verloren tussen de aftandse gebouwen, maar dat belet blijkbaar niet dat hier altijd veel volk over de vloer komt. Het maakt duidelijk dat het potentieel van een goed ingerichte toegangspoort enorm groot is. We zijn erg benieuwd naar hoe het er hier binnen vijf jaar zal uitzien.