01 okt '21

Nooit eerder getoonde werken
van de fauvisten

3916
door Nathalie Dirix
In het begin van de vorige eeuw zetten de Brabantse fauvisten met hun heel eigen schilderstijl Linkebeek en omstreken op de wereldkaart. Vandaag doet curator Peter Vanruysseveldt dat opnieuw met een indrukwekkende expo die meer dan 132 nooit eerder geziene fauvistische werken telt.

Wat maakt de expo Rondom het Brabants fauvisme zo bijzonder?

Vanruysseveldt: ‘De werken die we tonen, werden nooit eerder tentoongesteld. Ze zijn het resultaat van een selectieproces dat we een paar jaar geleden startten, nadat we een oproep plaatsten om fauvistische werken voor onze expo in bruikleen te geven. We kregen heel veel respons. Het gaf me de kans om allerlei pareltjes te selecteren uit heel wat private collecties. Dat we vandaag niet alleen bekende namen zoals Rik Wouters, Ferdinand Schirren, Jean Brusselmans,… maar ook minder bekende zoals Maurice Meynaert en Gaston De Beer in de kijker plaatsen, geeft me veel voldoening. Want ook bij de minder grote namen zitten prachtige stukken die vandaag niet de erkenning krijgen die ze verdienen.'

Waar komt de term ‘fauvisme’ vandaan?

Vanruysseveldt: ‘Toen het fauvisme opkwam begin 20e eeuw was er een Franse kunstcriticus die hen ‘des fauves’ noemde. Letterlijk vertaald: ‘wilde dieren’. Hun manier van schilderen contrasteerde heel erg met wat de impressionisten in die tijd deden. Typisch voor fauvistische werken zijn hun zuivere, contrasterende kleuren in grote vlakken. Iets heel anders dan de kleine keurstipjes en subtielere kleuren die de impressionisten gebruikten. Wat de fauvisten deden, ging in tegen de heersende normen van toen. En hoewel het fauvisme maar enkele jaren een opmars kende, heeft het de weg vrijgemaakt voor stromingen zoals het latere expressionisme en vooral de abstracte schilderkunst.'

Vanwaar de link met Linkebeek?

Vanruysseveldt: ‘Dat Linkebeek het centrum van de Brabantse fauvisten vormde, is niet toevallig. Er was uiteraard het mooie, glooiende landschap dat de verbeelding van kunstenaars aansprak en nog steeds aanspreekt. Maar er was ook de bijzondere figuur van François Van Haelen, brouwer en man met een groot hart voor kunstenaars. In zijn brouwerij organiseerde hij regelmatig feesten waar artiesten samenkwamen om elkaar te inspireren. Hij was een echte mecenas die zelf ook heel wat kunstwerken kocht. Zijn financiële ondersteuning heeft ongetwijfeld meerdere kunstenaars geholpen om door te blijven gaan met hun kunst.’

De expo loopt op drie locaties in Linkebeek.

Vanruysseveldt: ‘Inderdaad. Ook dat maakt de expo bijzonder. ’Rondom het Brabants fauvisme’ is het resultaat van een mooie samenwerking tussen de drie cultuurhuizen in Linkebeek. Op elke locatie leer je een ander facet van het fauvisme kennen. In GC de Moelie worden werken op papier en schilderijen over Linkebeek in de jaren 1900-1950 getoond. In Hoeve ‘t Holleken kan je grafisch werk zien, in Huize Lismonde fauvistische schilderijen. Niet onbelangrijk is dat de drie locaties een historisch karakter hebben: een oude school (GC de Moelie), een authentieke hoeve (Holleken), een 19e eeuws herenhuis in een prachtig park (Huize Lismonde). Alleen dat maakt een bezoek aan de drie locaties de moeite.'

Wat betekent de expo voor jou persoonlijk?

‘Dat we zoveel mooie werken voor de eerste keer met het publiek kunnen delen, vind ik uniek. Net zoals de constructieve samenwerking tussen onze drie culturele centra. Knap toch dat we honderd jaar later nog steeds met fauvistische kunst grenzen kunnen verleggen.’

 

23 OKTOBER T.E.M. 7 NOVEMBER
Rondom het Brabants Fauvisme
Linkebeek, GC de Moelie, Huize Lismonde & Hoeve Holleken

 

 Op zondag 31 oktober vinden er om 18 uur in Hoeve ‘tHolleken twee conferenties plaats: Le fauvisme brabançon door Serge Goyens de Heusch (Fr) en François Van Haelen: brouwer-mecenas door Peter Vanruysseveldt (Nl). Op zondag 7 november is er om 18 uur een afsluitend concert in Huize Lismonde.