01 mrt '22

Vier voorstellingen op een avond

2828
door Ines Minten
Zie het als een klein festival. Tijdens Mix & Match in CC De Factorij in Zaventem kun je met één ticket zo veel of zo weinig van het programma bekijken als je zelf wil. Op het menu: drie theatervoorstellingen en één concert.

Serenade Louis Janssens brengt zijn solovoorstelling Serenade. ‘Mijn eerste idee was om met zangers, muzikanten en dansers iets groots te doen rond Schwanengesang, de liederencyclus die Schubert op zijn sterfbed heeft geschreven.’ Maar het stuk bleef wringen. ‘Meer dan me te inspireren bleken al die ideeën me te blokkeren.’ De theatermaker veegde alles van tafel, behalve het lied dat hem het meest bijbleef. De klassieker Ständchen werd de kiem waaruit Serenade groeide. ‘Een serenade is een lied dat je brengt aan een ander. En daarmee was Schubert bezig in zijn laatste uren. Dat je in het aanschijn van de dood de ander aanroept. ‘Zonder jou besta ik niet. Dat vind ik een mooie gedachte.’ Vanuit Schubert waaiert de voorstelling uit naar muziek met een vergelijkbare boodschap. ‘Wanneer ABBA Lay all your love on me zingt, is dat precies hetzelfde.’

Serenade is een ode aan de liefde, waarin de maker zich op zijn kwetsbaarst toont. Vanuit de intieme sfeer van een bed nodigt hij je uit om naar zijn verhalen te luisteren. ‘Het ene moment ben ik Louis, maar Louis wordt ook Schubert of Celine Dion. Die veranderlijkheid vind ik inspirerend. Een individu bestaat tenslotte maar bij de gratie van anderen.’

Bartlebabe

Anna Franziska Jäger en Nathan Ooms baseerden zich voor Bartlebabe op Herman Melvilles personage Bartleby, een hardwerkende kantoorbediende die op een dag vriendelijk wordt bedankt. ‘Tegen welke context zou zo’n figuur zich vandaag verzetten?’, vroegen de makers zich af. ‘Onze Bartlebabe verkent haar positie binnen de online wereld’, zegt Ooms. ‘Het stuk gaat over de digitale en technologische evoluties, en hoe die onze leefwereld beïnvloeden.’ Anna Franziska Jäger: ‘Bartleby is een menselijke machine die superefficiënt kopieerwerk doet. Ons personage kun je zien als een filter van wat ze online tegenkomt. Ze maakt geen letterlijke kopieën, het materiaal wordt verstoord.’ Verwacht geen verhaal van A tot Z, denk liever aan een veld van betekenissen waarin je intuïtief op zoek mag gaan naar wat het jou vertelt.

‘Zonder jou besta ik niet. Dat je in het aanschijn van de dood de ander aanroept, vind ik een mooie gedachte.’

Still a Bird

In Still a Bird geeft Rebecca Lenaerts gestalte aan een vogelvrouw. Van een object verandert ze in een dier, dan in een mens, en weer terug. Het is een woordeloze voorstelling op de grens tussen theater, dans en beeldende kunst. Toen de maakster in Berlijn woonde, verzamelde ze veren. Ze waste en conserveerde ze, en naaide ze één per één op een deken. Het verenkleed dat zo ontstond riep beelden op van de vogelvrouw waar ze de voorstelling rond bouwde. ‘Ik wou weg van de taal en de luisterverhalen die ik eerder maakte. Dat onderzoek bracht me bij butoh, een Japanse dansvorm die zich op het kruispunt van disciplines beweegt. Still a Bird is een intieme voorstelling zonder heel duidelijk begin of einde, alsof je naar iets kijkt dat al lang bezig was en nog zal voortduren.’

Ão

Hoe mooi toeval kan zijn, bewijst de Leuvense band Ão (lees: ‘aw’, een kreet die zowel pijn als verwondering kan uitdrukken). Wat begon als gelegenheidsgroep, is uitgegroeid tot een vierkoppige band met een heel eigen sound. Siebe Chau was pas afgestudeerd als gitarist met een grote liefde voor Zuid-Amerikaanse muziek. Hij vroeg Brenda Corijn om samen wat liedjes te spelen in het voorprogramma van een bevriende groep. ‘Dat is helemaal uit de hand gelopen’, vertelt hij. ‘Tijdens de lockdown stuurden we elkaar muziek. Ik maakte iets en mailde het haar. Even later kreeg ik het terug met zanglijnen erbij.’ Zo groeide een EP die eind 2020 verscheen. ‘In Zaventem zullen we anders klinken. Jolan Decaestecker sloot zich aan. Hij kwam met allerlei oude cassettespelers en effecten aanzetten.’ Bert Peyffers zag Ão op de Zevende Dag en bedacht dat zijn percussie wel eens perfect bij hun muziek kon passen. Hij belde Siebe op, ze speelden een paar keer samen, en de groep was af. ‘Verwacht een mix van elektronica, groovy percussie en saudade. Een bevreemdend, melancholisch concert waar je op kunt dansen.’

 

ZA · 12 MAA · vanaf 18.00
Mix & Match
Louis Janssens, Bartlebabe, Still a Bird, Ão
Zaventem, CC De Factorij, 02 307 72 72