01 okt '22

Met de fiets naar Brussel

1941
door Herman Dierickx
Het heeft lang geduurd, maar eindelijk is de fietssnelweg vanaf de brug van Vilvoorde tot Brussel een feit. Daar zijn vele jaren aan voorafgegaan. Nu kan je zorgeloos met de tweewieler tussen beide steden fietsen.

Er ontbreekt nog wel een aansluiting richting Verbrande Brug, maar die zal er waarschijnlijk nog wel komen.

Intussen werkt de Vlaamse Waterweg aan de fietsbrug over het kanaal, ter hoogte van de Drie Fonteinen in Vilvoorde. Daardoor moet je plaatselijk alweer even omrijden, maar als het gevaarte afgewerkt is, kan je in één lijn van en naar de hoofdstad.

Ik ben benieuwd hoe die fietsbrug in de toekomst zal werken. Je zal ze zowel met als zonder lift op kunnen om het kanaal over te steken. Hoeveel oponthoud zal dat geven? Zal alles altijd werken? Wat gebeurt er als er hoge schepen passeren? Tegen het einde van dit jaar zullen we het allemaal weten.

De fietsinfrastructuur gaat er overal op vooruit. Dat betekent echter niet dat het overal even vlot fietsen is. Maar goed. Laten we ons verheugen in steeds meer berijdbare fietspaden. Zo is er ook een nieuwe fietsbrug ter hoogte van Brucargo om de Haachtsesteenweg over te steken. Dat werd hoog tijd. Opnieuw zijn we benieuwd naar hoe het daar uitpakt voor de dagelijkse gebruiker.

Want het blijft een pijnpunt dat de mensen die de fietsroutes ontwerpen zelf niet altijd met een fiets rijden. Het resultaat: haakse bochten, slechte verharding, gevaarlijke oversteekplaatsen, kleine niveauverschillen, ... Hopelijk komt dat soort problemen met de ervaring en wat voortschrijdend inzicht steeds minder voor.