01 dec '17

En nog
een kilometer

3353
door Tine Maenhout
Ken Van de Steene is zonder enige twijfel de koning van de fietspendelaars. Elke dag  legt hij een tocht af van 114 km. Dat komt neer op zo’n twintigduizend kilometer per jaar.

Ja, het is ver, maar ik leg het traject  Merelbeke-Schaarbeek veel liever op eigen kracht af dan met het openbaar vervoer of de auto. Ik doe er momenteel iets langer over dan dat ik met de trein pendel, maar ik heb elke dag goed gesport.’

‘Vroeger speelde ik volleybal op hoog niveau, nu haal ik dezelfde conditie door naar het werk te fietsen en ik kan ’s avonds bij mijn gezin zijn. Onlangs kreeg ik de kans om een week met een elektrische fiets te pendelen. Daar zou ik wel in willen investeren, want mijn reistijd verkorte aanzienlijk. Hij werd even lang als de reistijd met de trein. Interessant.’

EENDJES

Voorlopig gaat Van de Steene zijn wekker ’s morgens nog om 5.30 uur af. ‘De avond voordien zet ik alles klaar om direct te kunnen vertrekken. Ik sta op, spring in mijn kleren, drink een glas melk en ik ben weg. Als ik het zo niet doe, verlies ik de moed en neem ik de trein. Onderweg heb ik ruim de tijd om na te denken over de dag die voor me ligt; op de terugrit kan ik rustig mijn dag verwerken.’

‘’s Avonds fiets ik tot in Denderleeuw in het gezelschap van een collega met wie het leuk praten is. Daarnaast luister ik naar de radio. Zonder de nieuwsuitzendingen en actualiteitsprogramma’s zou ik het niet volhouden om dagelijks zoveel kilometers weg te trappen. Gelukkig kan ik op een veilige manier de actualiteit volgen en ben ik volledig op de hoogte van wat er in de wereld gebeurt.’

‘Ik heb al verschillende trajecten uitgetest en mijn route geperfectioneerd. In het begin volgde ik de steenwegen via Asse en Zellik, vandaag rijd ik vanaf Aalst een stuk langs de Dender naar Ternat. Er zijn mooiere routes, maar die zijn langer, en 114 km per dag is ruim voldoende’, lacht Van de Steene.

‘Tussen Aalst en Liedekerke kan ik 8 km genieten van de rust en schoonheid die de Dender uitstraalt, zeker wanneer ik in de lente de zon zie opkomen en de kleine eendjes langs de kant staan te kwaken. Dan zie ik de auto’s soms onder me in de file staan en dan besef ik hoe waardevol de frisse lucht en het mooie zicht is.’

EXTERNE STIMULANS

Van de Steene vertelt dat zijn werkgever, de Christelijke Mutualiteiten, zijn werknemers stimuleert om de auto te laten staan. De organisatie investeert in infrastructuur, zoals een goede fietsenstalling voorzien van laadpunten voor elektrische fietsen. Er zijn kleedkamers en douches. Onlangs werd er ook een mobiliteitscoördinator aangesteld om alternatieve vervoersmethoden te promoten.

‘Dat is positief. Het fietspendelen wint aan populariteit. Er is ook een mobiliteitsbudget beschikbaar voor wie alternatief vervoer gebruikt. Per gefietste kilometer krijgen wij 23 cent. Per maand verdien ik ongeveer vierhonderd euro met de fiets. Dat maakt het de moeite waard, het is de wortel die voor mijn neus hangt. Zonder die stimulans zou ik het eerlijk gezegd niet volhouden.’

Van de Steene werd een keer aangereden. De schade was beperkt, maar sindsdien is hij op zijn hoede. ‘Ik maak veel oogcontact met de automobilisten en ik heb geleerd om assertief te rijden. Fietspendelen moet je leren, maar ik trek stilaan mijn plan op een fietsautostrade, op hobbelige fietspaden en in de grootstad. Binnenkort ben ik een echte professional. Er is zelfs een bedrijf dat mij, omwille van het aantal kilometers dat ik dagelijks afleg, wil sponsoren met goede fietskledij. Dat is mooi meegenomen.’


aantal km/dag
57 km x 2

gemiddelde snelheid
25 km/u

tijd
2 uur 20 min. heen,
2 uur 20 min. terug

route
Merelbeke-Aalst-Schaarbeek