07 jun '17

Elegantie aan de top

3970
door Lene Van Langenhove
Hij is één van de meest toonaangevende modeontwerpers ter wereld, maar geeft zelden interviews en schermt zijn privé goed af. De bescheidenheid en teruggetrokkenheid van Dries Van Noten fascineerde regisseur Reiner Holzemer zo dat hij drie jaar lang aandrong om hem te mogen volgen.

Het is de eerste keer dat de man, die al vijfentwintig jaar aan de top van de modewereld staat, een camera toeliet in zijn professionele en persoonlijke leven. Het resultaat, Dries, is een intiem kunstenaarsportret. De Duitse documentairemaker houdt vast aan het klassieke format van de documentaire met interviews en een chronologisch verloop.

Dries legt meer nadruk op de persoonlijkheid van de ontwerper dan op het merk of de mode-industrie. Holzemer volgde Van Noten een jaar lang, dus we krijgen een inkijk in het tot stand komen van vier collecties. Voor een perfectionist, die normaal enkel werk toont wanneer elk detail juist zit, is dat erg uitzonderlijk.

INSPIRATIE

Van Noten kiest doorgaans voor warme kleuren, exquise prints en rijke borduursels. Op het eerste zicht levert dat moeilijk te combineren elementen op, maar dat maakt zijn collecties net zo uitdagend. Hij schetst geen creaties, maar verpakt figuren als een beeldhouwer in verschillende stoffen totdat hij de perfecte vorm vindt. Inspiratie haalt de ontwerper uit de abstracte schilderijen van Gerhard Richter, de balletten van Pina Bausch, de romans van Marcel Proust of Azuma Makoto’s foto’s van bloemen.

Van Noten studeerde mode in Antwerpen en verwierf faam als één van de Antwerpse zes. In 1989 opende hij zijn winkel in de Nationalestraat. Intussen zijn er boetieks in Parijs, Singapore, Dubai en Hong Kong. De wereldwijd gerespecteerde couturier leidt nog steeds zijn eigen bedrijf en mag Kanye West, Michelle Obama en verschillende Oscarsterren tot zijn klanten rekenen.

Toch is glitter & glamour niet aan hem besteed, je zal hem niet vaak op modefeestjes zien. In een wereld vol ego’s en show is hij een uiterst sobere verschijning. Hij houdt niet van de term ‘mode’ omdat het staat voor een vluchtig verschijnsel, terwijl hij met zijn creaties net op zoek gaat naar kwaliteit en het tijdloze.

NO DRAMA

Dries Van Noten bewijst dat duurzaam ondernemen en mode samengaan. Holzemer heeft enorm veel bewondering voor zijn manier van werken. ‘Hij geeft om zijn medewerkers, om de materialen die hij gebruikt, om de arbeiders in India op wie hij een beroep doet. Dat zie je niet vaak.’

Wie niet zo into fashion is, zal weinig hebben aan de film. Dries moet het ook niet hebben van drama of pikante inside stories. Van Noten werkt al jarenlang samen met zijn vertrouwde team, dus echt veel spanning of conflicten brengt dat niet mee. Wel boeiend om zien, is hoe hij met grenzeloze passie zijn honderdste (!) show in Parijs voorbereidt. Zo is het niet ongewoon dat de zoektocht naar één patroon vier maanden in beslag neemt, of dat Van Noten dagenlang tussen stapels textielstalen snuistert. Met dezelfde precisie knipt en schikt Van Noten bloemen uit de tuin in zijn woonkamer. Voetjes op de grond.


DRIES
WO • 7 JUN • 20.30
Grimbergen, CC Strombeek, 02 263 03 43, tickets
ZO • 18 JUN • 20.00
Alsemberg, CC de Meent, 02 359 16 00, tickets