Dertig voorstellen tegen geluidsoverlast
Een van de opvallendste punten uit het plan is een verbod op de meest lawaaierige vliegtuigen ’s nachts, ’s morgens en ’s avonds. ‘In de omliggende landen zijn de regels daarrond veel strenger’, zegt Touwaide. ‘Het gevolg is dat vliegtuigmaatschappijen hun oude, lawaaierige toestellen naar Brussels Airport sturen. Het kan niet de bedoeling zijn dat de luchthaven van Zaventem de vuilbak wordt voor de luidste vliegtuigen.’
Het plan pleit verder voor een beperking van het aantal vluchten overdag en een lage-emissiezone voor vliegtuigen. ‘Wat ook enorm zou helpen, is dat de vonnissen die in het verleden zijn uitgesproken, zouden worden nageleefd. Nu zijn er nauwelijks controles of sancties. Dat helpt de zaken niet vooruit.’ Touwaide maakt zich sterk dat de voorstellen een groot draagvlak hebben. ‘Ze zijn het resultaat van een analyse van de ruim 14 miljoen klachten die we tijdens het volledige bestaan van de ombudsdienst hebben ontvangen. Ook suggesties van burgemeesters uit de regio en milieuverenigingen, en eigen waarnemingen zijn meegenomen in het resultaat. We hebben het plan overgemaakt aan bevoegd minister Georges Gilkinet (Ecolo). Nu is het aan de politici om actie te ondernemen. De vraag is of ze dat willen.’