01 mrt '17

Brusselse mobiliteit
heeft invloed op Rand

3305
door Tina Deneyer
Het Brussels Gewest maakt momenteel werk van een Gewestelijk Plan voor Duurzame Ontwikkeling (GPDO). Een belangrijk luik in dat plan is de mobiliteit in Brussel. Als het GPDO wordt uitgevoerd, zal dat ook gevolgen hebben voor de mobiliteit in de Vlaamse Rand.

Brussel wil bijvoorbeeld 20% minder autodruk van pendelaars tegen 2025. Het Gewest wil de zes grootste invalswegen omvormen tot stadslanen. De verminderde wegcapaciteit moet gecompenseerd worden met extra openbaar vervoer en bijkomende randparkings. Brussel denkt daarbij aan nieuwe intergewestelijke tram- of metrolijnen naar onder meer Dilbeek en Ruisbroek.

‘Een tramlijn tot in Ruisbroek vinden we geen goed idee’, reageert Jan Desmeth (N-VA), schepen van Mobiliteit in Sint-Pieters-Leeuw. ‘Daar zijn nu al goede verbindingen met trein, bus en fiets. De extra pendelparkings zijn wel broodnodig. Naast de voorziene parking aan COOVI in Anderlecht is een extra parking aan het Erasmusziekenhuis noodzakelijk.’

REAGEREN

Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels.