100 jaar Roger Somville
Vandaag, op 13 november, is het 100 jaar geleden dat Roger Somville werd geboren. De kunstenaar uit Tervuren liet veel werken na in de openbare ruimte, en stond bekend om zijn sterke pacifistische overtuigingen.
Het is opvallend dat er geen noemenswaardige herdenkingen op het programma staan voor de honderdste geboortedag van Roger Somville, die toch een van de belangrijkste twintigste-eeuwse kunstenaars van (Franstalig) België was. Vlak na Wapenstilstanddag, in een tijd waarin oorlogen nog altijd onze planeet in de ban houden, zouden die nochtans actueel zijn.
Roger Somville werd geboren in Brussel op 13 november 1923 en stierf op 31 maart 2014 in zijn woning in Tervuren. Hij studeerde aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Brussel en de Nationale School voor Beeldende Kunsten van La Cambre. In 1943 ontmoette hij keramiste Simone Tits, met wie hij in 1948 trouwde en veel zou samenwerken. Vanaf dat jaar installeerde Somville zich ook in zijn atelier in Tervuren - al week hij sinds 1958 ook geregeld uit naar Olmet in Frankrijk. Somville maakte deel uit van tal van kunstenaarscollectieven en was van 1958 tot 1984 ook directeur van de Academie voor Schone Kunsten van Watermaal-Bosvoorde.
Zijn werk is te vinden in collecties zoals van het S.M.A.K. of het Museum van Elsene. Als maker van talrijke muurschilderingen is hij sowieso bekend bij het grote publiek. Zijn enorme en intense muurschildering Onze Tijd van 600 m2 uit 1974 beheerst zowat het hele interieur van metrostation Hankar. Zijn wandtapijt De triomf van de Vrede (zie foto) hangt dan weer in Square, het vroegere Congressenpaleis, en De triomf van Brabant is in het Jubelparkmuseum te zien.
Mede door zijn armoedige jeugd was Somville na de oorlog lid van de Kommunistische Partij van België. Uit de namen en de thematiek van sommige van zijn werken spreekt een grote maatschappelijke bevlogenheid. Zo blikt De triomf van de Vrede vooruit op een voorspoedige toekomst voor de mensheid. Onze Tijd toont de strijd van de mens voor meer sociale en economische rechtvaardigheid. Somvilles gebruik van fresco’s, tapijten, mozaïeken en keramiek was ook ingegeven door zijn ambitie om iedereen van zijn kunst te kunnen laten meegenieten.
info: www.rogersomville.com